Att tänka på inför en fotografering för ditt personliga varumärke
- Alice Wettergren

- Oct 10
- 3 min read
Att boka en fotografering för ditt personliga varumärke är ett av de bästa sätten att skapa en professionell och genuin digital närvaro. Dina bilder blir inte bara vackra – de berättar vem du är, vad du står för och hjälper dig nå rätt kunder. Men för att verkligen lyckas med din varumärkesfotografering finns det några viktiga att tänka på inför fotograferingen :

1. Definiera din känsla och varumärkesidentitet
Innan du bokar fotograferingen – fundera på vad du vill att bilderna ska förmedla.Vill du att ditt varumärke ska kännas jordnära, kreativt, professionellt, mjukt eller inspirerande?
Ju tydligare du är med din vision, desto enklare blir det att skapa bilder som stärker ditt personliga varumärke. Hos Fleurish hjälper jag dig att hitta rätt känsla och uttryck så att bilderna speglar just dig och ditt syfte.
2. Välj plats med mening
Platsen påverkar helhetskänslan mer än du tror. Tänk på att välja miljöer som speglar din stil och ditt arbete. Ofta brukar vi utgå mycket i naturen och även ditt hem eller ditt kontor.
Utomhus i naturen – för ett fritt, harmoniskt och autentiskt uttryck
Arbetsplats eller hem – för en personlig och genuin touch
Fråga dig själv: var möter jag mina kunder online? Hur vill jag att de ska känna när de ser mina bilder?
3. Planera outfits och rekvisita
Jag brukar ofta få frågan om vad man ska ha på sig, mitt svar? Det som känns mest rätt för dig och speglar ditt varumärke visuellt. Här kommer några riktlinjer. Välj plagg som:
Följer din varumärkesfärgpalett
Känns bekväma och naturliga
Går att kombinera för variation
Gärna några ombyten, det ger större variation i bilderna
När det kommer till rekvisita brukar jag säga - ta gärna med det som symboliserar ditt arbete – laptop, kamera, kaffekopp, yogamatta, hund, produkt eller varför inte en annan person. Det ger liv och autenticitet i bilderna och det kan ibland vaaa skönt att ha något att hålla i eller pilla på när man fotograferas om det känns lite ovant.
4. Förbered dig mentalt
Att stå framför kameran kan kännas ovant, men det ska vara roligt – inte stressigt. Mitt tips är att se fotograferingen som en kreativ stund och jag brukar alltid göra mitt yttersta för att skämta att få dig att slappna av när vi väl är på plats. Men en stund innan vi ses kan det vara skönt att göra något som boostar dig själv. Om det är några djupa andetag, en extra check i spegeln med några affirmationer eller en lugn promenad vet bara du. Försök att inte lägga så mycket press på att det måste vara på ett visst sätt, kom som du är - det räcker!
5. Tänk på hur du ska använda bilderna
Fundera redan innan fotograferingen på var du kommer använda bilderna:
Din hemsida eller "Om mig"-sida
Sociala medier som Instagram, LinkedIn eller Facebook
Pressmaterial, nyhetsbrev eller onlinekurser
Om du vet vilka format du behöver mest av – stående eller liggande kan jag planera därefter. Det gör att du får ett strategiskt bildbank som fungerar över tid.
6. Samarbeta med din fotograf
En brand photoshoot är ett samarbete. Dela gärna moodboards, Pinterest-inspiration eller tidigare bilder du gillar. Det ger mig större klarhet i vad för typ av bilder du är ute efter. Hos Fleurish hjälper jag dig att skapa en röd tråd mellan strategi, foto och film – så att allt hänger ihop visuellt och stärker din online-närvaro.
7. Välj bilder som speglar din energi
När fotograferingen är genomförd och du ska göra ditt urval, välj inte bara de snyggaste bilderna – välj de som känns mest som du. Bra varumärkesbilder visar både din professionalism och din personlighet. De bygger förtroende och gör att din publik känner igen dig oavsett plattform.

Sammanfattning:Nycklarna till en lyckad fotografering för ditt personliga varumärke
En lyckad varumärkesfotografering handlar om planering, känsla och strategi. När du förbereder dig med en tydlig vision, genomtänkta outfits och en avslappnad inställning kommer dina bilder att lyfta hela ditt varumärke på ett autentiskt sätt.
Vill du skapa bilder som speglar ditt varumärke på riktigt?
Jag hjälper företagare och kreatörer att bygga enhetliga visuella identiteter genom foto, film och strategi. Låt oss skapa bilder som berättar din historia – på ditt sätt!











Comments